Den blomstertid nu kommer

Melodi: Den blomstertid nu kommer
Författare: Israel Kolmodin

Den blomstertid nu kommer
med lust och fägring stor.
Du nalkas, ljuva sommar,
då gräs och gröda gror.
Med blid och livlig värma
till allt som varit dött,
sig solens strålar närma,
och allt blir återfött.

De fagra blomsterängar
och åkerns ädla säd,
de rika örtesängar
och lundens gröna träd,
de skola oss påminna
Guds godhets rikedom,
att vi den nåd besinna
som räcker året om.

Man hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga
lovsäga Herren Gud?
Min själ, upphöj Guds ära,
stäm upp din glädjesång
till den som vill oss nära
och fröjda på en gång!

Du milde Jesu Kriste,
Vår glädjesol och sköld,
Ditt ljus och hägn ej briste,
Uppvärm vårt sinnes köld.
Giv kärlekseld i hjärta
Men dämpa lustans brand;
Vänd bort all sorg och smärta
Med mild och mäktig hand.

Du Sarons blomster sköna,
Du lilja i grön dal,
Ack, värdes själen kröna
Med alla dygders tal.
Av Sion må hon fuktas
Med nådens dagg, att hon
Förskönas och befruktas
Som ros på Libanon.

Välsigna årets gröda
Och vattna du vårt land.
Giv oss nödtorftig föda,
Välsigna sjö och strand.
Av himlen drype fetma,
Bespisande vår jord,
Och flöde nådens sötma
Till oss av livets ord.

Facebook
WhatsApp
Email
Print

Andra har även tittat på

Nu vill vi ha

Nu vill vi ha, lite snaps, lite snaps,lite snaps meddetsamma.Vi vill må bra,och känna värmen av spriten i kroppen.Nu vill

Läs mer »

Kräftorna skina

Kräftorna skina, röda och fina,månen ser ner på älskande par.Snapsarna ila, finna ej vilaförrän i gapet störtvågen far.Sörpla och ät

Läs mer »

En knall ekorre

Ekorrn satt i tallen,bryggde litet planksaft.Därav blev han knall, menöverfylld av mankraft.Hoppa han till stugan så,våldtog katten och gick påmed

Läs mer »

Pumpa läns!

Nu börjar visst tiden bliva mogen,strupen skrovlig och torr ånyo känns.Pumpa läns!Spara ej i flera timmar,halvan som i glaset glimmar.Nej,

Läs mer »

Motorkrångel

Jag har något gemensamt med båten Marinavi är utanpå lackade, mejkade, finamen ute på sju famnars djup!För pumpen den rosslar

Läs mer »

Snapsen tar vi

Snapsen tar vi, vanan har vi,svensk är denna sed.Nubben den krabaten,sätter piff på maten.Skål go vänner, snart vi känner,att den

Läs mer »

Full i fan

Får jag en liten under kran,Ja då blir jag full i fan.Jag har den äran, jag har den äranatt centilera!

Läs mer »

Ekorrn satt i granen

Ekorrn satt i granen, skulle skala kottar, fick han höra barnen,då fick han så bråttom. Hoppa han på tallegren,stötte han sitt lilla benoch

Läs mer »