Öl, sill och brännvin

Melodi: Sol, vind och vatten
Författare: Okänd

Ännu finns det plats för
en till liten sup.
Ännu kan vi unna oss
ett skönt litet rus.
Och än dröjer ljuset
på himmelens rund.
Ännu finns det hopp om oss,
ja, ännu en stund.

Det finns vatten att dricka,
men vi väljer hellre snaps.
För vi vill, vi vill ha friheten
som ger oss kraft.
Och är det inte underbart
att ta ett glas?

Öl, sill och brännvin
är det bästa som jag vet.
Här i kvällens stillhet
på en liten planet.
Öl, sill och brännvin,
höga skratt och välbehag.
Så vill vi nu leva än ett slag.

Facebook
WhatsApp
Email
Print

Andra har även tittat på

En Julvisa

Jag såg mamma stycka Tomten, jagmed sin sekatör och polygrip.När som Tomten drack sin glögg,Mor i nacken yxan högg.Då tomten

Läs mer »

Räkningen

Tag dig en hutt fast din plånbok bantarräkningen här går på feta slantarSnaps ……………………………………….. 400:69Påfyllda huttar ……………………………. 20:10Groggvirke ……………………………… 1003:19Mera

Läs mer »

Sommarsnapsen

När nu sommaren återvänder.Då blommar blommorna en i sänder.Och sommarsnapsen känns ren och klar,så smaka på nu för törsten drar!

Läs mer »

Karl den tolfte

När Karl den tolfte vid Fredrikshald skulle strida,han fick en kulknapp i huvet på vänster sida.Så det blev aldrig nån

Läs mer »

Du länge suttit

Du länge suttit på din ändahej skuttiplutt, ja, sånt kan hända.Kan du nu på tungan vända?Hej pullegupp faderuskan tafs.Kan du

Läs mer »

Kung

I rio the scenario där kungarna har makt, där sitter man hemma slår pungarna i takt. shoo had det racken

Läs mer »

Kära brännvin

Tänk vissa kan känna sig nobel och finnär dom dricker exklusivt vinVi andra som älskar vårt kära brännvinMan undrar om

Läs mer »

Skitåkarn

Vem är det, vem är det,vem är det som kommer där?Jo, skitåkar Anderssonskans käring,hon som bor på Adelgatan 4.Tjo, faderittan,

Läs mer »

Kors på Idas grav

Mossbelupen hyddastår vid Hecklas fot,höga granar skyddaden mot stormens hot.Men därinne sorgsna minnestormens hand en ros bröt av,än på strand

Läs mer »

Schweiziskt

När schweizarna dom gör klockor då gör dom så här.Du kanske blir lite ko-ko, men häng med och lär.Ja, höj

Läs mer »

Nu leker laxen

Nu leker laxen,nu blommar häggen,nu lyfter taxensitt ben mot väggen. Sssssssssssssssskål! Ett litet avbrott har visan fåttoch under tiden, har

Läs mer »