Stockholm i mitt hjärta

Melodi: Stockholm i mitt hjärta
Författare: Okänd
Kategori: –

Solljuset stiger ur havet,
spelar i koppar och glas,
Stockholm i gryningen strålar
som var hon en gyllene vas,
med blommor från Östersjöns stränder,
med ängsört från ekarnas sal,
en skönhet på urbergets stränder,
Mälarens ljuva vestal.

Stockholm i mitt hjärta,
låt mig besjunga dig nu,
åldrad i ungdomlig grönska,
öarnas stad, det är du!
Av städer jag känner i världen
är du den stad som fått allt.
Genom Mälarens kärlek till havet
en blandning av sött och salt.

Solljuset dansar på fjärden,
det glittrar för stort och för smått,
för träkåken uppe på Söder
men även för Konungens slott.
Det porlar i fiskrika strömmar,
det valsar i Mälarens famn,
det skymmer och skänker oss drömmar
sjungandes sjöstadens namn.

Stockholm i mitt hjärta…

Skymningen kom i en smekning
av kvällsbrisens skälvande hand.
Nu rodnar solen i fönstren
på Söder och Norr Mälarstrand.
Säj, hör du musiken och skratten
från Djurgården och Gröna Lund,
en lovsång till Stockholm i natten
från skärgårdens vikar och sund.

Stockholm i mitt hjärta…

Facebook
WhatsApp
Email
Print

Andra har även tittat på

Jag lever

Lever kan man äta,lever gör vart djur.Posten lever-erarsin post i ur och skur.Skolans e-lever lär sig snartatt levern renar blod

Läs mer »

Kräftsnapsen

Herrarna sitta, fånigt och titta.Pärlorna glittra kalla som is.Ja, varför dröja? Nej, låt oss höjaglasen med klang på fädernas vis.Kräftpesten

Läs mer »

Halvan

Halvan ack du söte rare lille vänska vi nu begynna nubbandet igen?Fast du svider, vi ej kvideroch i magen slår

Läs mer »

VD-visan

VD, VD, VD ska jag bli!VD hela dagen, styra företagen.Bonus för de stora och skatt för de små!Skynda på, skynda

Läs mer »

Cykelvisan

Man cyklar för liteMan röker för mycketoch man är fasen så liberalnär det det gäller maten och spritenJag borde slutat

Läs mer »

Kissemiss

Tänk så trevligt att ni kunde komma hitLåt oss ta en liten jamare med flitBlir vi sedan lätt i hatten,ja

Läs mer »

O tysta ensamhet

O tysta ensamhet,var skall jag nöjen finna?Bland sorg som ingen vetskall mina dar förrinna.En börda tung som stenmig möter vart

Läs mer »

Stilla natt

Stilla natt, heliga natt!Allt är frid. Stjärnan blidSkiner på barnet i stallets stråOch de vakande fromma två.Kristus till jorden är

Läs mer »

Född i Norge

Född i Norge, bor i Sverige,Danmark är mitt fosterland,talar spanska som en jude,fast engelsman jag är.Full idag och full imorgon,så

Läs mer »

Skålvisa

För att mänskan ska trivas på vår jordbör man ständigt ha på sitt smörgåsborden liten sup åt faren liten snaps

Läs mer »