En endaste klo

Melodi: Per Spelman
Författare: Okänd

Per spelman han hade en endaste ko.
Men tänk om han hade haft endast en klo!
Han skulle bytt bort den mot Helan, min vän.
Och aldrig sig ångra, det har jag på känn.
Du gamla, goda finkelvin, du finkelvin.

Och om jag vart gammal som sten under bro.
Jag hade blitt styrkt i min fastare tro.
En kräftastjärt goder i salt och i dill
får prick över i:et av nubben därtill.
Du gamla, goda finkelvin, du finkelvin.

Och om jag vart gammal som mossa på träd.
Ett tredje glas tog jag, destillerat från säd.
Men morgonen efter, jag kan kanske tro,
ett glas smakar gott ifrån Per Spelmans ko.
Du gamla, goda finkelvin, du finkelvin.

Facebook
WhatsApp
Email
Print

Andra har även tittat på

Nubben

Alla vet; i glaset finnsnubbe, nubbe.Den som inte nubben minns,han har skoj ändå.Nubben känns ju lätt igen,lyft nu, nubben.In i

Läs mer »

Kräftskiva

Myggorna de dansa uti lyktans sken,månen nickar halvfull ur silverridåerna,allt är premiärklart, och plats är på scen,värden står och stammar

Läs mer »

Alla tallar

Alla tallar, alla tallar,slla stora, alla små.Alla tallar, alla tallar,skall vi koka brännvin på.Alla tallar, alla tallar,ifrån roten till dess

Läs mer »

Denna gök

Denna Gök, ska äntligen få ett eget boDenna Gök, ska nu äntligen få ro. (Göken tas)Kokoo, kokoo!

Läs mer »

Helan går

Helan går, sjung hopp fallerallan lallan lej Helan går, sjung hopp fallerallan lej Och den som inte helan tar, han

Läs mer »

Vit vecka

Jag drömmer om en vit vecka Sju dagar utan alkohol. Tänk att bara skåla i juice och cola och sedan

Läs mer »

Var redo

:\: Var redo, var redo,för nu ska skvätten tas :\:Den gör gott i kroppenoch i själenKänns i från hjässanlångt ner

Läs mer »